torsdag 29 september 2022

Papperspalatset av Miranda Cowley Heller

 

Det här är ett tätt relationsdrama som utspelas under ett intensivt dygn när Elle Bishop ställs inför ett livsavgörande beslut med kopplingar långt bakåt i tiden. Hemligheter och livslögner, skuld och skam, övergrepp och frånvarande vuxna som har nog av sig själva och varken ser eller väljer barnen kommer i dagen.

Denna bok lämnar mig inte i fred, det är så ömsint och intensivt gestaltat hur en människas hela liv dramatiskt kan avgöras inom henne utan att någon märker vad som sker. Mitt i allt familjeliv går det liksom obemärkt förbi och som läsare tassar du med, darrande av undertryckt spänning. Jag kände en stor igenkänning över hur det kan kännas när man vet att det här kan jag bara ensam avgöra och ingen enda kan vägleda eller hjälpa mig eftersom trådarna löper alltför djupt in i det förflutna och in i min själ och där inne finns tusen hemligheter gömda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar