fredag 30 september 2022

Liv Strömquists astrologi

 

På Bokmässan i år såg jag Liv Strömquist bli intervjuad av Eric Schüldt om sin nya bok om astrologi. Det var en oerhört rolig intervju eftersom de båda erkände att de periodvis helt hade snöat in på astrologi och använde det till att klassificera människor och sätta dem i fack. Eric Schüldt använde ständigt astrologi som partytrick genom att, med hjälp av utseende och personlighet gissa stjärntecken och oftast gissa rätt. Och Liv berättade att hon helt fått sluta med astrologi efter att hon ägnat en stor del av sin första graviditet med att oroa sig för att hennes barn skulle födas som fisk och hur hon då skulle klara det. Själv minns jag att jag som barn läste i min mammas bok om astrologi att mitt stjärntecken var "stundom lite elak eller glädjedämpande" och hur det eventuellt har präglat min syn på mig själv eller kanske snarare motståndet mot denna formulering. Det som är spännande är att man liksom ändå tror på det, fast man vet att det omöjligt kan vara sant. Min farfar som i övrigt var en klok man kunde på fullt allvar döma ut ens potentiella partners enbart på grund av när de var födda. Både Liv och Eric konstaterar att fakta kvarstår, de som är födda i lejonets tecken ser faktiskt ofta ut som lejon, tvillingen har en dubbelnatur och stenbocken och kräftan passar faktiskt allra bäst ihop (fast det visste jag såklart redan)! Boken är också oerhört kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar