onsdag 5 oktober 2022

Mythos: de grekiska myterna återberättade av Stephen Fry


Jag minns första gången jag kom i kontakt med grekisk mytologi. Min morfar hade rader och åter rader med bokhyllor och som den lilla läslus jag var (och fortfarande är), var varje besök lite som att dyka in i en skattkammare. Visserligen var det väl inte mycket som passade för ett barn, men en dag hittade jag en stor, färgglad, illustrerad bok med den korta och enkla titeln "Grekisk mytologi". Jag slog upp första sidan och sen var det kört. Jag kan inte ens räkna hur många gånger jag slog mig ned i morfars slitna gamla soffa och läste sagorna om hur världen uppstod av Kaos, om Kronos som åt upp sina barn, om gudarnas krig mot titanerna, Athenas födelse, Pandoras ask... Ja ni fattar. Detta ligger mig varmt om hjärtat. Så lyckan över att än en gång få dyka in i den fantastiska värld som är gudarnas och de gamla grekernas är stor. Och att dessutom bli vägledd av den brittiske komikern, skådespelaren och Tv-personligheten Stephen Fry är inget annat än ren njutning. Precis som titeln anger, så återger Fry helt enkelt de gamla sagorna och myterna, men på sitt alldeles eget speciella vis. Boken börjar i tidernas begynnelse och följer en kronologisk tidslinje. Vi får följa titanerna, Zeus väg till härskare över Olympen och sedan skapandet av människan. Vi lär oss om familjerelationer, straff och belöningar. Kärleksfulla historier varvas med horribla. Det är fyndigt, intelligent, humoristiskt och kärleksfullt. Fry lyckas få oss att relatera till och förälska oss i karaktärerna. Språket är enkelt och modernt, vilket gör boken lätt att hänga med i. Ett extra plus för de olika fotnoterna, som innehåller fakta om till exempel ord vi använder idag och dess ursprung i grekiskan. Oavsett om du är insatt i, eller fullkomligt ovetande om grekisk mytologi är denna boken en klar vinnare! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar