söndag 19 november 2017

Livets outgrundliga mysterier av Benjamin Alire Sáenz



Just nu upptar känslan av historiens betydelse mycket av min vakna tid. Hur min släkts historia har ärvts ned och hur den och mina förmödrar och fäders val och öden har styrt mig och format mig till den jag är. Jag tycker att tanken svindlar. Även Aristotle (Ari) tänker mycket på detta. Hur hans pappas tystnad kring sina upplevelser i Vietnamkriget och tystnaden kring hans äldre bror som sitter fängslad påverkar honom. Han vill ha kontakt med sina känslor och tillåta sig själv att låta känslorna ta plats, men han kan inte. Han har heller inga vänner, men det är egentligen ingenting som stör honom. Fast han märker att mamma är ledsen över det, fast hon såklart ingenting säger. Så träffar Ari Dante vid den lokala poolen och nu har han en vän som vet allt om hur man känner, älskar, lever ut, är kreativ och sann mot sig själv. Även Dantes familj är sådan och Ari välkomnas in i den och så börjar det så sakteliga hända grejer i Aris liv. Det här är en jättebra bok om kärlek, vänskap, syskonkärlek, psykisk ohälsa och hur din familjekultur präglar dig som människa och hur svårt, men ibland livsviktigt, det kan vara att bryta mönster som familjen bär med sig. Låna den på svenska eller engelska i biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar