tisdag 9 januari 2024

Det nionde sällskapet av Leigh Bardugo

Leigh Bardugos nya serie med Galaxy (Alex) Stern är en mörk historia fylld med magisk realism blandat med ett mordmysterium och den är fruktansvärt bra! Jag är väldigt sparsmakad när det gäller fantasy och de är oerhört få som jag fastnar för. Men med denna tog det en sida så var jag helt fast. Nu när jag skriver detta så ligger uppföljaren bredvid och liksom skriker på mig att jag genast måste hem och läsa.

Alex kan se de grå, själarna som dröjt sig kvar och lockas av det mänskliga. Hennes förmåga är mycket ovanlig och efter att ha hamnat mycket snett i livet blir hon erbjuden en tjänst på Yale, det anrika universitetet. Där ska hon läras upp för att övervaka de åtta magiska sällskapen. Men hennes lärare och mentor Darlington försvinner spårlöst och Alex måste själv navigera i helt nya sammanhang. Ganska snabbt inser hon att sällskapen ägnar sig åt väldigt märkliga och farliga saker, hemska ritualer, fruktansvärda droger och till och med mord. Eftersom Alex står ganska ensam och inte vet vem hon kan lita på så måste hon ta hjälp av både polisen och de döda. Det visar sig vara väldigt farligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar