torsdag 23 november 2023

Imorgon och imorgon och imorgon av Gabrielle Zevin


Jag är lite tagen efter läsningen av denna roman. Man skulle kunna säga att den inte är för mig, men det var den verkligen. Den handlar om datorspel och även om jag spelar så har jag närmare till en bok än ett spel, men den handlar också om den kreativa processen, om berättandet och fantasins betydelse och det är ju mina största intressen.

Sedan skadar det inte att det är en historia om vänskap och kärlek, men mest vänskap och dess betydelse i livet. När man går igenom livet så står det alltmer klart, vänskapsrelationer är för många de viktigaste relationerna. Också de längsta.

Sams mamma dör i en olycka där han blir skadad och på sjukhuset är Sadie, som hälsar på sin sjuka syster, den enda som, genom att spela datorspel, når fram till honom. Åtta år senare stöter de ihop av en slump och bestämmer sig för att skapa ett spel ihop. Vi får följa Sam och Sadie genom åren av framgång och motgångar, när de bygger spel och företag, skapar relationer, bråkar, älskar och sörjer. Imorgon och imorgon och imorgon är samtidigt en berättelse om 1990-talet och tidigt 2000-tal då spelvärlden snabbt utvecklades till dagens mångmiljardindustri. 

Boken blev framröstad som årets bästa bok 2022 av Goodreads awards och det var en sorg att slå igen boken som det är med riktigt bra böcker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar