torsdag 17 maj 2018

Historieläraren av Matt Haig

Det råder lite Benedict Cumberbatchfeber nu. I alla fall hos mig. Jag började titta på miniserien Patrick Melrose häromdagen och han är så lysande i den! Så läste jag idag att han ska spela huvudrollen i denna historia som ska filmatiseras i år, ”How to stop time” heter den på engelska och då blev det ännu lite roligare att jag just läst ut den. Vi får möte Tom Hazard som har levt i över 400 år, men det är såklart en hemlighet som vissa är väldigt noga med att bevara. Så noga att de bokstavligen går över lik. Tom är ganska trött på livet, men han letar efter sin försvunna dotter som har ärvt hans extraordinära förmåga och han lovade dessutom sin mamma för länge sedan att han skulle fortsätta leva. Nu försörjer Tom sig som historielärare i London och kan lära ut historia på ett väldigt personligt vis. Och så dyker Camille upp. Hon utmanar den allra viktigaste regeln i Toms liv, att inte bli kär. Historieläraren är en spännande, intressant och snabbläst bok. Nu ser jag fram emot filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar