tisdag 6 december 2016

Så har jag det nu av Meg Rosoff




Jag såg Meg Rosoff på Bok- och biblioteksmässan i september och det var min höjdpunkt på mässan. Meg Rosoff var roligt, sprallig, spontan och fantastisk att lyssna på och hon visade att det är möjligt att debutera sent i livet och ändå skriva böcker som den här. När jag först började läsa hade jag intrycket av att jag skulle hamna i andra världskriget, det var något med tonen, språket och Daisy som person som hade det effekten. Men så dök en mobiltelefon upp i texten och andra små ledtrådar till att romanen faktiskt utspelar sig i vår tid, fast när kriget har kommit. Femtonåriga Daisys pappa har en ny tjej som väntar barn och Daisy skickas till sin moster på landsbygden i England. Där hamnar hon bland sina kusiner som lever i en helt annan verklighet än Daisy, där råder frihet och där finns äventyr och kärlek, visar det sig. Mostern, som strax efter Daisys ankomst måste ge sig iväg, ger Daisy nycklar till att förstå och lära känna sin döda Mamma och hennes fyra kusiner ger henne ett aldrig förut upplevt sammanhang. I den ensligt belägna gården får de fem barnen uppleva ett eget paradis och kärleken mellan Daisy och kusin Edmond får komma till fullt utlopp. Daisy älskar och läker, men kriget kommer så småningom ända fram till gården och de fem skiljs åt och krigets makalösa hemskheter skonar ingen så som krig aldrig gör. Jag fullkomligt älskar den här boken, den är så himla bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar