fredag 17 mars 2023

Skärvor av minnen av Laurie Halse Anderson

Alma-priset har verkligen gjort ett bra jobb med att lyfta fram barn- och ungdomsförfattare från hela världen. Jag har hittat många numera älskade författarskap på det sättet. Laurie Halse Anderson, som vann i år, har jag känt till och varit nyfiken på innan men nu läste jag äntligen en av hennes böcker. Och jag blev inte alls besviken, tvärt om! Den här romanen har allt jag älskar, bra tecknade karaktärer, drabbande livsöden, fint ömsint skildrad kärlek och en handling som griper tag utan att någonsin släppa taget. Vi får lära känna Hayley och hennes pappa Andy som är krigsveteran efter flera rundor i Irak och Afghanistan. För att Andy inte fått hjälp med sin PTSD utan försökt fly från minnena av krig och död istället så har Hayley aldrig riktigt haft en fast punkt. Nu är hon nästan vuxen och tillbaka på platsen som en gång var hennes hem och sakta försöker hon skapa sig en tillvaro med vänner och skola och lära sig att ta mindre ansvar för sin pappas smärta och svårigheter att skapa sig en fungerande tillvaro. Och så möter hon Finn som sakta river ner murarna som hon har byggt upp omkring sig. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar