tisdag 28 mars 2023

Monster i Terapi: skräcklitteraturens ikoner hos psykologen av Jenny Jägerfeld och Mats Strandberg

Då dessa författare rör sig en hel del inom ungdomsgenren, trodde jag när jag plockade upp "Monster i terapi" att detta skulle vara en renodlad ungdomsbok, men icke! Trots att den inte alls var vad jag förväntade mig, blev jag inte besviken. Vi får följa en psykolog, som tar emot patienter med lite... ska vi kalla det speciella problem? Det visar sig nämligen vara några av litteraturens största skräckikoner genom tiderna
som lättar sina hjärtan i behandlingsrummet. Man får genom transkriberat material, komplett med psykologens egna anteckningar i marginalen, psykologens egen arbetsdagbok och mailkonversationer följa exempelvis Dr Jekyll (och därmed även Mr. Hyde) och Frankenstein med familj när de brottas med klassiska frågor. Hur lär man sig att acceptera sina oönskade sidor? Kan man älska sig själv oavsett vad andra tycker? Frågor jag tror att många kan känna igen sig i.

 Inledningen känns lite rörig, men när man kommer in i hur den är skriven blir jag snabbt engagerad och känner med patienterna i deras jakt att förstå sig själva och sina känslor. Annorlunda, rolig och lärorik bok, lite som en skruvad grundkurs i psykologi. Det var roligt att lära känna de klassiska skräckfigurerna på ett helt nytt sätt. Även om jag kände till de flesta patienterna sedan tidigare, gjorde jag mig en ny bekantskap i vampyren Carmilla och blev efter denna boken sugen på att ta mig an originalet. Ett extra plus är att boken är fantastiskt snygg! Det finns illustrationer av patienterna, nedkrafsade anteckningar i marginalen komplett med en konstgjord kaffefläck eller två. Boken är full av oväntade vändningar och bjuder läsaren på en vindlande färd in i det (o)mänskliga psyket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar