tisdag 1 november 2022

Spiritus av Linda Åkerström



Som jag har längtat! Och väntat! Och längtat lite till! Äntligen är den här, uppföljaren till "Dödsdansen", en bok som jag plöjde under två intensiva dagar med alldeles för lite sömn. Men den gick bara inte att lägga ifrån sig, så jag hade höga förväntningar inför del två, och "Spiritus" gör mig inte besviken! Vi får återigen följa Heddy, Rachel och Eli, tre unga tjejer från Ytterby. I första boken träffar de svartalven Arve och får veta att det finns en värld bakom dimmorna, en värld full av magi och underliga varelser. Spiritus tar vid där Dödsdansen slutar och tjejerna befinner sig nu på den andra sidan, det som kallas för Bloksberg. Där dras de snabbt in i farliga uppdrag och maktkamper och vi får också veta mer om Heddys sanna natur. Mer än så avslöjar jag inte. Man vill ju inte spoila. 

Detta är nog den bästa fantasyserie jag läst sedan "Engelsforsserien". Historien drivs framåt i rasande fart, det är vasst, lockande och omöjligt att värja sig. De olika berättarperspektiven ger ett djup till historien och det är extra allt utan att kännas extremt. Karaktärerna är välskrivna, komplicerade och älskvärda. Man sugs ner i en virvelvind av händelser och känslor som det tar tid att återhämta sig från. En knock-out utan dess like helt enkelt! LÄS säger jag bara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar