måndag 24 oktober 2022

Slutet blir vår början av Chris Whitaker

 

Jag såg Chris Whitaker för första gången när han blev intervjuad av Jessika Gedin i Babel på SVT, där berättade han att Duchess, som är huvudperson i denna roman, bokstavligen räddat hans liv två gånger. Jag blev ju tvungen att lära känna henne. Duchess Day Radley är 13 år och självutnämnd laglös. Hennes liv går ut på att ta hand om sin femårige lillebror Robin och att se efter sin mamma Star. Det är inget lätt jobb. Stars lillasyster Sissy blev dödad av Stars då 15-årige pojkvän Vincent King och nu kommer han ut efter ett 30 år långt straff. Star och hennes familj har stöd och skydd av polischef Walk som är bästa vän med Vincent, men när Duchess på egen hand försöker att skydda sin familj startar hon en händelsekedja som påverkar hennes familj och hela den lilla stad de bor i.
Duchess är så oerhört cool och modig så henne kommer jag med glädje bära med mig och kanske plocka fram när jag behöver hennes styrka, men också flera av de andra karaktärerna, det finns ingen som är riktigt god eller riktigt ond här, såsom det är i verkligheten och därmed kommer de till liv. Karaktärerna, intrigen, språket och de ständiga överraskningarna gör denna roman till en riktigt häftig läsupplevelse.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar