måndag 9 maj 2022

Hotet av Mats Söderlund

"Jag drömde om svärd i natt.
Jag drömde om strid i natt.
Jag drömde jag stred vid din sida
rustad och stark, i natt.

Det blixtrade hårt ur din hand,
och trollen föll vid din fot
Vår skara slöt sig lätt och sjöng
i tigande mörkers hot."

Så börjar Karin Boyes dikt Sköldmön 
som är en del av denna första del av 
trilogin Ättlingarna. Mats Söderlund 
blandar fantasy, science fiction, 
dystopi och folktro till en berättelse 
som handlar om världen efter en 
klimatkollaps där FN är starkt, vegetarisk mat är norm och 
vattentillgången har gjort nationer som Sverige starka. Vi får 
möta Jenny, en sextonårig tjej som gör vad hon kan för att 
verka vanlig, men som ser, hör och känner lukter ovanligt bra. 
Mycket tyder på att det finns en verklighet som Jenny inte vet 
något om. Mats Söderlund är även poet och språket i romanen 
är fantastiskt, kopplingar till dikter av Stagnelius och Boye med 
det dunkla och tolkningsbara ger den ytterligare tyngd och kittlar 
min fantasi. Jag vill bara läsa mer!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar