torsdag 14 april 2022

Kärleken är att jag vill att du finns av Oskar Kroon

Alltså vissa böcker går rakt in i hjärtat. Ibland tycker jag att verkligheten är en hård plats och att allt snurrar för fort. Jag hinner inte med i tempot. Ibland känns det till och med så som att jag ska trilla av i farten. Litteraturen räddar mig då, böckerna håller mig kvar och påminner mig om att allt inte är hårt, kallt och snabbt. Det finns eftertanke, kärlek och vardaglig magi. Det finns vänskap och det finns stunder då man fastnar i någon annan, då tiden saktar ner och man kan finnas i nuet. Även 15-åriga Werner har kommit av sig lite. Efter olyckan då hans pappa hamnade i koma och hans hund Boye försvann så känner han sig inte hemma i skolan där man liksom måste låtsas och livet känns meningslöst och tomt. Han vill inte längre spela med, varken i skolan eller hemma, utan ägnar sig åt att studera vildsvin och fundera på skogar. Mamma tror att Werner är deprimerad. Så kommer Zadie och livet tar en ny vändning för Werner. Det är en fin berättelse det här. Om livet, kärleken och döden.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar