onsdag 25 augusti 2021

Hamnet av Maggie O´Farrell

 

När jag skulle fjällvandra i sommar så fick jag ha med mig en bok, det skulle dessutom vara en bok som min kompis också gillade och vi har väldigt olika smak när det gäller böcker. Det blev en omsorgsfull urvalsprocess som blev denna bok, kanske en som jag aldrig skulle ha valt annars. Men så öppnar jag boken och det visar sig vara en riktigt klockren lyckträff som blev denna sommarens största läsupplevelse. Känslan.
I 1500-talets England förälskar sig en fattig latinlärare i den excentriska Agnes. Det är en kärlek som inte godkänns av någon av deras familjer, men som blir av för att ett barn blir till. Den fattige latinläraren är William Shakespeare och han och Agnes får tre barn tillsammans, Susanna och tvillingarna Judith och Hamnet. När Judith insjuknar i pesten är det den elvaårige Hamnet som hämtar hjälp, men tragiskt nog är det istället han som dör. Fyra år senare skriver hans far tragedin Hamlet. Det här är en gnistrande historisk roman som har allt som man kan önska sig av en roman, ren magi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar