måndag 9 mars 2020

Where the crawdads sing/där kräftorna sjunger av Delia Owens

Den här boken liknar ingenting jag tidigare läst och jag älskar den! Det är både en uppväxtskildring, en kärleksförklaring till träsket och alla dess olika invånare, en mordhistoria och en ljuv kärlekshistoria, allt bakat tillsammans till en underbar bok som jag aldrig kommer att glömma. Dessutom är den skriven på ett poetiskt och bländade språk och påminner mig om saker jag glömt att jag visste, såsom riktigt bra böcker gör. Vi får följa Kya från sexårsåldern 1952 tills att hon är ung vuxen. Hon växer upp i ett träsk på North Carolinas kust med sin mamma, pappa och fyra syskon, som alla allteftersom lämnar henne tills hon är helt ensam kvar. Som tioåring får hon helt lita till sig själv, måsarna blir hennes närmaste vänner och hon ägnar sina dagar till att iaktta träsket och dess invånare, måla av och dokumentera. I skolan går hon bara en dag och Kya blir expert på att hålla sig undan för socialarbetare som vill tvinga henne tillbaka. En enda vän har hon, Tate, som var vän med hennes bror och som delar hennes kärlek till träsket, lär henne läsa och som så småningom styr in hennes liv på en helt ny bana. Folket i byn ser med mycket misstänksamma ögon på träskfolket och träskflickan, som Kya kallas, vill ingen ha någonting att göra med. Så när unge kvinnotjusaren Chase Andrews hittas död anklagas Kya för mord och det i en stat där det finns möjlighet att dömas till dödsstraff. I slutet på april 2020 kommer den på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar