tisdag 17 april 2018

Viskande skuggor av Jan-Philipp Sendker

Jag var inte speciellt förtjust i Konsten att höra hjärtslag av Sendker, men efter påtryckningar började jag på denna historia som utspelar sig i dagens Kina. Kina kunde jag pinsamt lite om, både om dagens samhälle och dess historia. Det var inte bara det som drog in mig i historien, även om jag märker att skönlitteratur som lär mig något samtidigt som jag blir underhållen, blir mina bästa läsupplevelser. Bekantskapen med Journalisten Paul Leibovitz, en man som har dragit sig tillbaka på en ö utanför Hong Kong för att sörja sin döde son i fred, kastade mig in i berättelsen. De fint utmejslade karaktärerna ihop med den alltmer spännande historien om Elisabeth Owens försvunne son, Michael Owens är helt oemotståndlig faktiskt. Paul dras motvilligt in i Elisabeth Owens liv och tragedi och helt plötsligt ser han sig riskera sitt liv i sökandet efter sanningen. Parallellt med Pauls grävande  försiggår en kärlekshistoria mellan Paul och kinesiska Christine, där de försiktigt utforskar om de vågar älska igen och vad en i så fall riskerar att förlora.  Jag får lära mig massor om människor och kultur, historia och hur olikt det kinesiska samhället och sett att tänka ter sig för oss i västvärlden. Nu är fortsättningen, ensamhetens språk här också, underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar